Blog


Optymalizacja PrestaShop. Jak przyspieszyć sklep internetowy?

PrestaShop to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce ze względu na swoją funkcjonalność, stosunkową prostotę i bogate możliwości. Wraz z rozwojem sklepu internetowego jednak konieczna staje się jej optymalizacja. Istnieje wiele skutecznych metod, które pozwalają zapewnić płynne i szybkie działanie strony, co przekłada się nie tylko na wyższy poziom satysfakcji użytkowników, ale także na wzrost wskaźnika konwersji i sprzedaży.

W tym artykule przedstawiliśmy sprawdzone praktyki oraz konkretne kroki, dzięki którym zwiększysz wydajność swojego sklepu opartego na PrestaShop. Sprawdź, jak skutecznie poprawić jej działanie. 

Wybór odpowiedniego hostingu

Pierwszym i najważniejszym krokiem w procesie optymalizacji PrestaShop jest wybór odpowiedniego dostawcy i rozwiązania hostingowego.

Najlepszym rozwiązaniem dla sklepu internetowego będzie hosting dedykowany lub serwer dedykowany z administracją. W przeciwieństwie do hostingu współdzielonego, który posiada ograniczone zasoby i może powodować przestoje w warunkach wzmożonego ruchu na stronie, hosting dedykowany lub serwery dedykowane oferują większą elastyczność, wydajność, bezpieczeństwo i stabilność. Dodatkowo upewnij się, że Twój hosting obsługuje aktualną wersję PHP, co również ma znaczący wpływ na wydajność strony.

Więcej o tym, jaki powinien być hosting dla e-commerce przeczytasz w artykule: Jak wybrać najlepszy hosting e-commerce?

hosting-dedykowany-poradzi-sobie-z-najwiekszym-ruchem

Regularne aktualizacje oprogramowania

Zawsze korzystaj z najnowszej dostępnej wersji PrestaShop, ponieważ każda z aktualizacji zawiera kolejne poprawki błędów i ulepszenia wydajności. Utrzymywanie aktualnej wersji systemu zapewni Ci możliwość korzystania z najnowszych funkcji oraz wprowadzanych optymalizacji. To przełoży się bezpośrednio na szybkość i sprawność działania witryny.

Weryfikacja i usunięcie zbędnych wtyczek i modułów

Nadmiar wtyczek może obciążać działanie sklepu. Przeanalizuj, jakie posiadasz zainstalowane wtyczki i moduły i upewnij się, że wszystkie z nich są aktualne i nie wpływają negatywnie na wydajność strony. Co więcej, wiele wtyczek ma podobne funkcje. Zastanów się, które funkcjonalności są niezbędne, a może się powielają. Usuń te wtyczki, które są nieużywane lub nie dodają żadnych dodatkowych wartości dla Twojej strony.

Kompresja i optymalizacja obrazów

Duże obrazy i grafiki mogą spowalniać Twój sklep. Zajmują one zbędną przestrzeń na sewerze i potrzebują dodatkowego czasu na załadowanie. Najlepiej, aby ich rozmiar był dopasowany do rozmiarów, jakie będą wykorzystane na stronie. Aby uniknąć nadmiernych opóźnień możesz zastosować wbudowane funkcje PrestaShop lub narzędzia do kompresji obrazów, takie jak np. TinyPNG, co pozwoli zmniejszyć rozmiar plików, bez jednoczesnej utraty jakości. Co więcej, wybór odpowiedniego formatu obrazu, np. WebP, również ma wpływ zarówno na jakość wizualną, jak i rozmiar pliku.

Dobrą praktyką jest także wdrożenie lazy loadingu, który oznacza, że obrazy ładują się tylko wtedy, gdy są widoczne na ekranie. To znacząco skraca czas ładowania strony.

Optymalizacja kodu

Zoptymalizowany kod jest kluczowy dla wydajności. Zmniejsz rozmiar plików CSS, JavaScript i HTML, aby skrócić czas ładowania. Możesz się wspomóc narzędziami, takimi jak Gulp lub Webpack. Dodatkowo przejrzyj i usuń elementy kodu, które nie są potrzebne na wszystkich stronach.

Użycie CDN

Content Delivery Network (CDN) to technologia, która może znacząco poprawić szybkość PrestaShop. CDN przechowuje kopie Twoich zasobów (takich jak obrazy, CSS i JavaScript) na serwerach umieszczonych w różnych lokalizacjach geograficznych. Dzięki temu użytkownicy mogą pobierać zasoby z najbliższego serwera, co przyspiesza czas ładowania. Co więcej, zmniejszysz w ten sposób liczbę żądań kierowanych do głównego serwera, dzięki czemu będzie on mniej obciążony.

Aktualizacja danych na stronie i w bazie danych PrestaShop

Co jakiś czas usuwaj nieaktualne dane, takie jak stare zamówienia, nieaktywne konta czy niepotrzebne produkty. Dzięki temu zmniejszysz obciążenie bazy danych i przyspieszysz działanie sklepu. Dodatkowo możesz wykorzystać polecenia SQL, takie jak OPTIMIZE TABLE, aby poprawić wydajność zapytań do bazy.

Jednym z częstych elementów wpływających na wydajność są też tabele analityczne, takie jak: ps_connections, ps_connections_source i ps_guest. Zbierają one dane związane z analityką PrestaShop, a ich rozmiar może rosnąć bardzo szybko, równocześnie obciążając serwer. Regularnie usuwaj dane z tabel, które nie są Ci potrzebne. Pamiętaj jednak o wykonaniu kopii zapasowej przed rozpoczęciem czyszczenia, aby uniknąć przypadkowej utraty ważnych informacji. Co więcej, jeśli korzystasz z zewnętrznych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, możesz wyłączyć wbudowaną analitykę PrestaShop, aby zapobiec zbędnemu gromadzeniu danych.

Regularne monitorowanie i testowanie wydajności

Utrzymywanie optymalnej wydajności wymaga ciągłego monitorowania. Możesz w tym celu używać narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights, GTmetrix czy WebPageTest, by na bieżąco analizować wydajność Twojego sklepu. Na podstawie wyników i raportów, możesz podejmować lepsze decyzje dotyczące dalszych działań optymalizacyjnych.

Dowiedz się, jak możesz w prosty sposób sprawdzić wydajność swojej strony: Jak sprawdzić szybkość strony www? Zrób to z Google PageSpeed Insights.

Podsumowanie

Optymalizacja szybkości działania sklepu PrestaShop to złożony proces, który wymaga wszechstronnego podejścia. Wybór odpowiedniego hostingu, aktualizacje, wtyczki, moduły, optymalizacja grafik i kodu oraz wykorzystanie technologii takich jak CDN to tylko kilka elementów, z których każdy pojedynczo wpływa na szybkość i wydajność sklepu internetowego.

Wdrożenie powyższych porad pozwoli Ci nie tylko na przyspieszenie PrestaShop, ale także na poprawę komfortu zakupów dla klientów. To z kolei przełoży się na wyższe wskaźniki konwersji, większą sprzedaż oraz większą lojalność klientów wobec Twojej marki. Szybki i niezawodny sklep internetowy to podstawa sukcesu w e-commerce.

Masz trudności z optymalizacją hostingu dla swojego sklepu internetowego albo szukasz niezawodnego dostawcy hostingu? Skontaktuj się z nami. Oferujemy profesjonalne wsparcie i rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb. Jesteśmy na TAK żeby Ci pomóc!